HASIOR EXPRESS

Wystawa - Galeria APS

>> czytaj więcej
Joanna Stasiak

Wymiary przestrzeni - pejzaże na jedwabiu - wystawa

>> czytaj więcej
Zapraszamy do polubienia nas na facebooku:

Rekrutacja - Instytut Edukacji Artystycznej APS w Warszawie



oraz

Instytut Edukacji Artystycznej Aps



NAUKA / PUBLIKACJE / ABC DDR PRL
tytuł
<
1 / 23
>
>>

Projekt ABC DDR PRL, którego efektem jest książeczka z ćwiczeniami, powstał przy współudziale trzech instytucji: Stowarzyszenia Otwarte! – organizacji pozarządowej zajmującej się edukacją nieformalną, Instytutu Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie i Instytutu Edukacji Artystycznej Uniwersytetu w Lipsku. Studenci z Warszawy i Lipska w parach polsko-niemieckich pracowali nad poszczególnymi stronami książki pod okiem pedagogów i grafików: Moniki Masłoń, Andreasa Wendta, Leny Schrieb, Anny Wójcik. Celem projektu była integracja uczestników – studentów kierunków artystyczno-pedagogicznych z Polski i Niemiec. Program składał się z dwóch tygodniowych warsztatów realizowanych w Lipsku i Warszawie w październiku 2016 roku.

 

Zadaniem, nad którym wspólnie pracowaliśmy, było zaprojektowanie książeczki ABC DDR PRL. Punktem wyjścia i odniesienia był dla nas dizajn PRL i DDR. Chcieliśmy go lepiej poznać, zastanowić się nad jego charakterem i znaleźć inspirację do dalszych działań. Naszym pierwszym krokiem było poszukiwanie informacji na temat twórczości z tego okresu. Każdy uczestnik warsztatów przygotował dla reszty grupy prezentację na temat jednej z dziedzin projektowania (wzornictwo przemysłowe, projektowanie produktu, typografia, plakat, ilustracja, fotografia, architektura, zabawki, książki, znaki graficzne, ubiór i tkaniny, komiksy i bajki). Pozwoliło nam to na poznanie dizajnu sąsiedzkiego kraju, odnajdowanie różnic i podobieństw. Zgromadzone przykłady wzornictwa, architektury i grafiki użytkowej z okresu PRL i DDR stały się też punktem wyjścia do poszukiwań odpowiedzi na pytanie o istotę projektowania, o zabiegi, jakie wykonujemy, pracując nad komunikatem wizualnym. Bazując na przykładach z prezentacji, stworzyliśmy listę wizualnych działań (takich jak np. aranżowanie, grupowanie, tworzenie kombinacji, skalowanie, czy multiplikowanie), które stały się podstawą do stworzenia kolejnych zadań. Powstałe struktury, schematy ćwiczeń przetestowaliśmy w szkole podstawowej numer 3 w Lipsku. Spotkanie z ich realnym odbiorcą pozwoliło nam zweryfikować nasze wyobrażenia o poziomie trudności zadań, czy przyjemności płynącej z ich wykonywania. Czasem było zupełnie inaczej, niż się spodziewaliśmy. Kontakt z naszymi młodymi pomocnikami był więc niezwykle owocny i dał nam wiele energii do dalszej pracy.

 

Druga część projektu odbyła się w Warszawie. Pracowaliśmy tu nad stylistyką rozkładówek, opracowaniem poleceń i układem ćwiczeń. Szukaliśmy też sposobów na wprowadzenie elementów wizualnych, charakterystycznych dla PRL i DDR, do przygotowanych struktur zadań. W efekcie tych działań można w książeczce odnaleźć typowe budynki powstałe w interesującym nas okresie i przykłady wzornictwa przemysłowego z obu krajów. Zdecydowaliśmy się na stworzenie czarno-białych rozkładówek, tak, żeby to dzieci mogły wypełnić książkę kolorami. Do wykonania wszystkich ilustracji wykorzystaliśmy tę samą technikę rysowania na folii. Pozwoliło nam to na zachowanie spójnej stylistyki całości i dokonywanie drobnych korekt przed digitalizacją. Gotowe zadania pokazaliśmy uczniom szkoły podstawowej im. Cypriana Kamila Norwida w Warszawie. Przy ich pomocy poddaliśmy próbie czytelność układu przygotowanych rozkładówek i klarowność poleceń. Po raz kolejny spotkanie z młodym odbiorcą wiele nas nauczyło. Wszystkich poczynionych przez nas obserwacji i porad od dzieci i nauczycieli staraliśmy się użyć tak, żeby książeczkę udoskonalić.

 

Trudne i obszerne zadanie stworzenia i opracowania ćwiczeń w ciągu zaledwie dwóch tygodni było możliwe do zrealizowania przede wszystkim dzięki ogromnemu zaangażowaniu uczestników projektu. Ważnym elementem, pomyślnie kształtującym współpracę międzynarodowej grupy, było wspólne spędzanie czasu nie tylko podczas realizacji zadania. Odwiedziliśmy się wzajemnie w naszych miastach. Podczas spędzonych wspólne dwóch tygodni mieliśmy okazję nie tylko stworzyć książkę od podstaw,
ale również wzajemnie się poznać, odwiedzić nowe miejsca i dowiedzieć się wiele o świecie i nas samych.

 

Monika Masłoń, Andreas Wendt


książkę w postaci pliku pdf w formacie A3 można pobrać ze strony:

http://studienart.gko.uni-leipzig.de/abc/