A A Węcławski
>> czytaj więcej
Magda Rucińska
>> czytaj więcej
Zapraszamy do polubienia nas na facebooku:

Rekrutacja - Instytut Edukacji Artystycznej APS w Warszawie



oraz

Instytut Edukacji Artystycznej Aps



AKTUALNOśCI / AKTUALNOśCI / A A WęCłAWSKI
A.A. Węcławski
<
1 / 2
>
>>

Antoni Anatol Węcławski (1891-1985)

między fotografią zawodową a artystyczną

 

Wystawa fotografii Antoniego Anatola Węcławskiego (1891-1985) stanowi przypomnienie twórczości tego wybitnego, aczkolwiek funkcjonującego na uboczu polskiego i warszawskiego środowiska fotograficznego XX wieku, fotografa. Prezentowane prace twórcy, powstały przede wszystkim w okresie międzywojennym. Od zdjęć pokazujących jego zainteresowania fotografią zawodową - z początków jego twórczości (z 1926 r.), kiedy w Durskienikach prowadził sezonowy zakład fotograficzny i miał okazję fotografować np. marszałka Józefa Piłsudskiego, poprzez motywy najbardziej charakterystyczne dla polskich piktorialistów, utrzymane w duchu romantyzmu i „fotografii ojczystej”, po jego najbardziej znane vintage prints. To fotografie, niejednokrotnie nagradzane w konkursach fotografii artystycznej, przede wszystkim nastrojowych zaułków warszawskiej Starówki czy nocne widoki Wisły, pokazujące wielki szacunek autora dla artystycznej tradycji i klasycznego piękna (np. Kamienne schodki czy Draga na Wiśle w nocy).

Wystawa odsłania wielowymiarowy obraz wyróżniającego się piktorialisty, nokturnisty, estety, wirtuoza techniki bromowej i entuzjasty technik szlachetnych, kolekcjonera zdjęć i wyszukanego sprzętu fotograficznego, charyzmatycznego pedagoga, megalomana, indywidualisty. Ponadto autora posługującego się bardzo szerokim repertuarem motywów jak: portrety, akty, martwe natury, sceny rodzajowe, folklorystyczne, etnograficzne, marynistyczne, pejzaże miejskie, nokturny. Twórcy reprezentatywnego dla swojego czasu, przywiązanego do tradycji, ale też momentami na wskroś nowoczesnego, ulegającego niejednokrotnie wpływom konstruktywizmu.

Prezentowane prace charakteryzujące się harmonią, dostojeństwem i prostotą, doskonałym wyczuciem plastycznym oraz umiejętnością oddania oszczędnymi i wyłącznie fotograficznymi środkami poetyckiego nastroju, klimatu nostalgii i sentymentalizmu przypominają postać urodzonego w Białymstoku, jednego z najwybitniejszych polskich fotografów XX w.

Wystawie towarzyszy monografia artysty.

Kuratorka wystawy: Magdalena Durda-Dmitruk

 

 

Wystawa czynna: 7 lipca - 26 sierpnia 2018

Galeria im. Śleńdzińskich w Białymstoku, ul. Wiktorii 5, Białystok