Wioleta Rzążewska
>> czytaj więcej
A A Węcławski
>> czytaj więcej
Magda Rucińska
>> czytaj więcej
Zapraszamy do polubienia nas na facebooku:

Rekrutacja - Instytut Edukacji Artystycznej APS w Warszawie



oraz

Instytut Edukacji Artystycznej Aps



AKTUALNOśCI / AKTUALNOśCI / NAGRODZONE DYPLOMY 2016
Marianna Stelmach, I nagroda za dyplom magisterski 2016
<
1 / 3
>
>>

INSTYTUT EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ

WYDZIAŁU NAUK PEDAGOGICZNYCH 

AKADEMII PEDAGOGIKI SPECJALNEJ

IM. MARII GRZEGORZEWSKIEJ 

 

zaprasza na otwarcie wystawy  


laureatek nagrody JM Rektora APS
za najlepsze dyplomy magisterskie i licencjackie w 2016 roku

NAGRODZONE DYPLOMY 2016

MARIANNA STELMACH, MARTA KINIEWICZ,
BOGUSŁAWA MAZUR

we wtorek, 19.12.2017, godz. 16.00

W galerii APS prezentujemy dyplomy wyróżnione Nagrodą Rektora w konkursie na Najlepszą Pracę Dyplomową 2016. Pośród kilkudziesięciu zgłoszonych dyplomów z różnych kierunków studiów APS w gronie najlepiej ocenionych w poprzednim  roku znalazły się prace aż trzech absolwentek pracowni dyplomujących Instytutu Edukacji Artystycznej. Marianna Stelmach (I nagroda w kategorii prac magisterskich) wykonała dyplom w pracowni rzeźby pod kierunkiem prof. Macieja Zychowicza, Marta Kiniewicz  (III nagroda w kategorii prac magisterskich) swoją pracę przygotowała w pracowni malarstwa prowadzonej przez prof. Joannę Stasiak, zaś Bogusława Mazur (III nagroda w kategorii prac licencjackich) - w pracowni grafiki, pod czujnym okiem prof. Wiesława Bieńkuńskiego.

Dyplomy zostały zrealizowane w trzech różnych pracowniach, w odmiennych, świadomie przez autorki dobranych mediach czy technikach. Z jednej strony są świadectwem biegłości warsztatowej twórczyń, z drugiej natomiast umiejętnego zwizualizowania podjętego przez nie problemu twórczego.

Rzeźba Marianny Stelmach ukazuje „ukrzesłowioną“ kobiecą postać odlaną w betonie (częściowo polichromowanym). Praca zatytułowana F32.2 (medyczna jednostka chorobowa dla depresji) stanowi próbę oddania stanu uprzedmiotowienia człowieka przez chorobę (i otoczenie) i jednocześnie silną potrzebę wyzwolenia się z tego stanu. Kanciaste, zgeometryzowane formy przechodzą płynnie w kształty subtelnej kobiecej sylwetki. Praca emanuje ciszą i spokojem, przy tym jest niezwykle ekspresyjna. Stanowi świadectwo dojrzałego i twórczego podejścia do tematu - dogłębnie przeanalizowanego w oparciu o warsztaty arteterapeutyczne prowadzone w szpitalu w Tworkach. Jest także spójna z częścią teoretyczną dyplomu.

Marta Kiniewicz w cyklu wielkoformatowych obrazów (olej lub akryl na płótnie) zatytułowanych Kraina szczęśliwości zmaga się z traumami z dzieciństwa. Punktem wyjścia dla jej malarskiej refleksji stały się pożółkłe zdjęcia z rodzinnych albumów. Nie stara się ich jednak wiernie odwzorowywać, poddaje je świadomej transformacji. Inspiracją dla rozwiązań malarskiego problemu staje się teoria Rene Magritte’a „8 metod rozwiązywania kryzysu powstałego podczas odtwarzania przedmiotów na płótnie”. Wprowadzone przez autorkę zabiegi - konsekwentnie stosowana ascetyczna tonacja szarości,  zniekształcenia, przeskalowania, zamazania, geometryzacje,  grube “infantylne” kontury czy ściekanie farby nakierowują widza na problemy czysto malarskie ale też skłaniają do poszukiwania ukrytych znaczeń. Dopełnieniem części artystycznej jest praca teoretyczna, w której autorka (popisując się doskonałym warsztatem historyka sztuki),  poddaje wnikliwej analizie historię malarstwa monochromatycznego od XII do XXI wieku.

Bogusława Mazur wielkoformatową grafikę zatytułowaną Nie - przestrzeń zrealizowała w technice linorytu. Realistyczne wizerunki martwych ptaków umieszcza na czarno-białym niedookreślonym tle. Ptaki nie sprawiają wrażenia martwych, odrażających  czy brzydkich. Ten zaskakujący efekt uzyskany zostaje przez autorkę celowo wprowadzonymi zabiegami formalnymi służącymi zdynamizowaniu (ożywieniu) kompozycji jak silne kontrasty barwne (biel/czerń/czerwień), zderzenie dużych plam koloru z kształtami oddanymi lapidarnym rysunkiem, dynamiczną kreską itp. Autorka w ten sposób zabiera głos w dyskusji nad współczesnym definiowaniem piękna/brzydoty czy życia/śmierci. Ponownie dopełnieniem części artystycznej dyplomu staje się erudycyjna praca teoretyczna traktująca o motywie śmierci w sztuce.

Pomimo przeważnie syntetycznych form wypowiedzi twórczynie dotykają szerokiego wachlarza zagadnień – od artystycznych, po egzystencjalne czy etyczne. Istotą tych trzech, niezwykle interesujących realizacji jest umiejętność trafnego przełożenia dogłębnie przebadanego (i przeżytego) problemu na wyraziste formy plastyczne.

To zapisy szczere i mądre, różnorodne pod względem formalnym i treściowym, estetycznie bardzo wysmakowane, ponadto dopełnione dojrzałymi intelektualnie, erudycyjnymi dysertacjami. (Magdalena Durda-Dmitruk)

 

Galeria APS przy ul. Szczęśliwickiej 40 w Warszawie

(wystawa czynna: 5.12.17-31.31.01.2018)


Marianna Stelmach (I nagroda) - autorka rzeźby F32.2

Dyplom magisterski wykonała w pracowni rzeźby
prof. Macieja Zychowicza, pracę teoretyczną pt. Arteterapia
w procesie leczenia depresji
napisała pod opieką dr Aleksandry Chmielnickiej-Plaskoty.

 

Marta Kiniewicz (III nagroda) - autorka cyklu obrazów zatytułowanych Kraina szczęśliwości.

Dyplom magisterski wykonała w pracowni malarstwa pod kierunkiem prof. Joanny Stasiak. Pracę teoretyczną pt. Poetyka en grisaille napisała pod opieką dr Magdaleny Janoty-Bzowskiej.

 

Bogusława Mazur (I nagroda) - autorka grafik Nie-przestrzeń.

Dyplom licencjacki wykonała w pracowni grafiki pod kierunkiem prof. Wiesława Bieńkuńskiego. Pracę teoretyczną pt. Śmierć w sztuce – czy ciało może być tylko materią? napisała pod opieką dr Magdaleny Durdy-Dmitruk.

 

Moja praca dyplomowa nosi tytuł „Kraina szczęśliwości”, lecz prace malarskie mają mu w jakimś stopniu zaprzeczać. Mają bowiem za zadanie sugerować, że rodzina, rodzeństwo, dzieciństwo czy dorastanie są nie tylko udziałem radosnych wspomnień, ale też traum, rozczarowań i gorzkich nauczek. Stawiam sobie za zadanie, by nie odwzorowywać zdjęć, lecz przez zabiegi w warstwie malarskiej nadawać im nowe znaczenia i konteksty interpretacyjne. Inspiracją była dla mnie teoria Rene Magritte’a „8 metod rozwiązywania kryzysu powstałego podczas odtwarzania przedmiotów na płótnie”. Są to takie sposoby jak: zmiana skali obiektów, hybrydyzacja lub wyjście z kontekstu. Dlatego w każdej z moich prac staram się zastosować inne rozwiązanie malarskie zmieniające treści przedstawień, dla których inspiracją są zdjęcia z rodzinnego archiwum. Decydując się na tonację monochromatyczną chciałam skierować uwagę widza na znaczenia ukryte w obrazach i nawiązać do kolorystyki wykorzystywanych zdjęć.

Marta Kiniewicz

 

F 32.2 to opowieść o depresji. Tworząc, chciałam uchwycić stan emocjonalny pacjenta – wewnętrzną stagnację, niemoc, dramat związany z koniecznością życia, lecz także niewyobrażalną siłę jaka budzi się w chorym człowieku chcącym wyzdrowieć.

Rzeźba jest polichromowanym betonowym odlewem z modelu, który powstał  z gliny. Wymiary: wysokość 143 cm, szerokość 35 cm, głębokość 65 cm.

 

Marianna Stelmach

 

Praca Nie-przestrzeń wykonana techniką linorytu w formacie 105 na 210 cm. Przedstawia kompozycję plam bieli i czerni oraz postaci martwych ptaków w naturalnych proporcjach. Założeniem było stworzenie przestrzeni nieokreśloności, lekkości i spokoju przy wykorzystaniu silnych kontrastów, diagonali, potocznie kojarzących się raczej z energią i zamętem. Nie-przestrzeni zawieszonej pomiędzy życiem i śmiercią, może tylko snem, światłem a ciemnością, bez kierunków i granic. Kolejnym aspektem jest pokazanie piękna w temacie, który zwykł nas szokować i odrzucać, głównie za względu na społeczne przyzwyczajenie; czujemy pewien dyskomfort odnajdując piękno w przedstawieniu, o którym wiemy, że powinno nas obrzydzić.

Bogusława Mazur