Jan Dziędziora - wernisaż wystawy
>> czytaj więcej
Nagrodzone Dyplomy 2016
>> czytaj więcej
Zapraszamy do polubienia nas na facebooku:

Rekrutacja - Instytut Edukacji Artystycznej APS w Warszawie



oraz

Instytut Edukacji Artystycznej Aps



GALERIE / GALERIA APS / WIESŁAW BIEŃKUŃSKI, PERYFERIA GRAFIKI
<
1 / 10
>
>>

INSTYTUT EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ
WYDZIAŁU NAUK PEDAGOGICZNYCH
AKADEMII PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
IM. MARII GRZEGORZEWSKIEJ

zaprasza na otwarcie wystawy

WIESŁAW BIEŃKUŃSKI

PERYFERIA GRAFIKI

11 marca 2015 (środa) o godz. 15:30

Galeria APS przy ul. Szczęśliwickiej 40 w Warszawie
(wystawa czynna: 6.03 - 12.04.2015)

Na wystawę w galerii APS składają się prace z lat 1999 – 2014 – zdradzające  zamiłowanie prof. Wiesława Bieńkuńskiego do eksperymentu, przekraczania granic sztuki graficznej. To zarówno asamblaże (np. Diabeł istnieje naprawdę, Spalony Anioł, 1999), jak i grafiki wykonane w technikach własnych – na niekonwencjonalnych podłożach, przy użyciu nieartystycznych tworzyw (np. z serii: Portrety, monotypia z folią w płynie, 2008; Portrety z Kaborna, dekalkomania kombinowana z kalką drukarską, 2011; karborundy, czy płaskodruki z wykorzystaniem tektury, papy i wosku). Podejmuje w nich tematy generalne jak portret czy pejzaż tworząc intuicyjne, spontaniczne zapisy, często utrzymane w na poły naiwnej manierze. Temat okazuje się być jedynie pretekstem do notowania głębszych, naznaczonych wielowarstwową wymową treści –  rozważań  o przemijaniu, ulotności ludzkiego życia czy pamięci.

W ostatnich latach swoistą obsesją artysty stało się utrwalanie uproszczonych zarysów twarzy w formie syntetycznych, wręcz archetypicznych znaków. Obrazy te nie stanowią próby odwzorowania wizerunków konkretnych osób, ale wyimaginowanego, zawieszonego między tym co ziemskie i pozaziemskie - świata cieni/duchów czy ulegającego nieustannej przemianie i destrukcji ludzkiego losu. Niewątpliwie pożywką dla uprawianej przez Bieńkuńskiego swoistej ‚archeologii pamięci‘ jest miejsce jego zamieszkania – warmińskie Kaborno. W pobliskim pejzażu, w odniesieniu do tradycji, historii i społeczno-kulturowej przeszłości ale też własnych przeczuć i intuicji odnajduje nowe inspiracje. W jego działaniach twórczych wiele wydarza się poza kontrolą
i świadomym wyborem twórcy. Świadectwem tego są np. prace z serii zapamiętanych portretów mieszkańców miejscowości (wykonane przy użyciu kalki drukarskiej i dekalkomanii) czy słynne asamblaże z końca lat 90. XX w. - obiekty, budowane na bazie znalezionych starych fragmentów szaf, przerdzewiałych blach, walizek, na które nałożony został graficzny obraz. Zanikające głowy zamknięte w naznaczonych czasem i śladami ludzkiej egzystencji magicznych przedmiotach wyzwalają różne uczucia i skojarzenia.

Autor świadomie odwołuję się do antyestetycznych tendencji w sztuce,
a techniki jakimi się posługuje chwilami wydają się zupełnie niezwiązane z graficznym warsztatem. Fakturą, barwą, wypłowiałym obrazem przypominają murale, ściany, znaleziska z wykopalisk. Brunatne, brązowe-czarne, błotniste w tonacji barwnej (tylko czasem ożywionej bielą, różem, żółcieniem) grafiki i asamblaże swoją szpetotą momentami odrzucają
i jednocześnie - przeszyte egzystencjalnymi odniesieniami i nostalgią – nieodparcie przyciągają.

Bieńkuński nie odżegnując się od nowych technologii, sam świadomie wybiera bezpośredni, manualny kontakt z matrycą, papierem, czy odbitką jako nieodłączny element twórczego procesu oraz istotę budowania nowych sensów prac. Warsztat, podobnie do linii papilarnych człowieka, staje się nośnikiem śladów pamięci o autorze, jego twórczej wyobraźni.

Zarówno eksperymentalne grafiki, jak i obiekty graficzne Wiesława Bieńkuńskiego stanowią zapis jego subiektywnych refleksji nad przemijaniem. Pozostają również świadectwem wciąż żywego i niespokojnego temperamentu dojrzałego artysty, który nie ustaje w poszerzaniu i przekraczaniu granic sztuki graficznej.

Magdalena Durda-Dmitruk

prof. dr hab. Wiesław Bieńkuński – ukończył Wydział Grafiki ASP w Warszawie w 1982 roku, dyplom z grafiki warsztatowej wyróżniony Nagrodą Rektora w pracowni prof. Zenona Januszewskiego oraz aneks z malarstwa w pracowni prof. Jerzego Tchórzewskiego. Pracuje w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie na stanowisku profesora zwyczajnego, prowadząc stworzoną przez siebie Pracownię Grafiki Warsztatowej oraz w Pracowni Sztuki Krajobrazu, w Katedrze Architektury Krajobrazu na Wydziale Kształtowania Środowiska i Rolnictwa w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Malarz, grafik. Laureat licznych nagród i wyróżnień. Autor ponad trzydziestu wystaw indywidualnych, udział w kilkudziesięciu wystawach w kraju i wielu plenerach sympozjach oraz wystawach międzynarodowych, między innymi: 2013 - „Anamnesis", Edinburgh College of Art, Wielka Brytania; „Za horyzontem“, San Gemini, Włochy; 2012 – malarstwo, Galeria MOK, Olsztyn; 2011 - Twórcy – Pedagodzy, Centrum Promocji Kultury, Praga, Warszawa; PRINT - Polska – Szkocja, Muzeum Warmii i Mazur (współrealizator projektu); 2010 - Galeria Rynek, Olsztyn; 2009 – „Grunwald Art” Dom Polski Wschodniej, Bruksela; 2008 - Dom Kultury Polskiej, Dailes Galeria Arka, Wilno; 2007 - Grafika Warszawska, Galeria Test, Warszawa; „60 lat ZPAP Okręgu Olsztyńskiego“, Galeria ZPAP w Olsztynie; „Kochajmy Warmię“, Perugia. Włochy; 2004 – „Pejzaż za horyzontem“, St. Brieuc, Francja; 2003 - Japonia – Polska Triennale – 100 Miast, Lublin SMTG, Kraków; 1997 - City Museum of Valberg, Szwecja; City Gallery of Art, Halmstad, Szwecja; Printmakers Worldwide Print Exhibition, Gilkey Center, Portland Art Museum, USA; 1996 - Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków‘97; „Grafika 100 Miast”, Myślenice; International Print Show, Dublin ‘96, Irlandia; 1995 - Bradley University, Ilinois, USA; 1994 - Print Triennal ‘94 „Consumenta 95”, Nurnberg, Niemcy; 1993 - Międzynarodowe Triennale Grafiki Kraków‘94; 1989 - Contemporary Polish Printmaking Exhibition, Gerhart Hauptman Haus, Düsseldorf, Niemcy; 1988 - II International Graphic Festival, Francja; 1986 - Polish Art, Museum of Königsberg, Rosja; 1984 - Międzynarodowe Biennale Grafiki, Kraków; IV Biennale De Gravure, Musee de Digne-Les-Bains, Francja.