HASIOR EXPRESS

Wystawa - Galeria APS

>> czytaj więcej
Joanna Stasiak

Wymiary przestrzeni - pejzaże na jedwabiu - wystawa

>> czytaj więcej
Zapraszamy do polubienia nas na facebooku:

Rekrutacja - Instytut Edukacji Artystycznej APS w Warszawie



oraz

Instytut Edukacji Artystycznej Aps



NAUKA / BADANIA / STEFAN PARUCH
hommage a Malevich
<
1 / 5
>
>>

IDEA PROJEKTU

Celem projektu Electronic hommage było zaprojektowanie urządzeń multimedialnych służących do analizy wybranych projektów i dzieł artystycznych. Programy powtarzają, wzmacniają, odwracają zasadę stworzenia konkretnych utworów wizualnych. Natura dzieła rozpoznawana jest po przejściu konkretnej procedury. W sposób liniowy lub nie liniowy użytkownik ogrywa dane dzieło poznając jego ideę. Scenariusze tych aplikacji oparte są na konkretnych pracach ważnych artystów XX-wieku z Polski i zagranicy.

Aplikacje nie mają charakteru rozrywkowego. Co więcej tak zwana grywalność, czyli poziom wygody i satysfakcji w korzystaniu nie jest dla mnie najważniejszy. W moim zamierzeniu miały być przede wszystkim elektronicznymi obrazy z elementami interakcji. Są to często absurdalne, proste zadania do wykonania za pomocą urządzeń elektronicznych. Użytkownik wciągany jest do gry na zdefiniowanych przez mnie zasadach. Rozszyfrowuje znane dzieła według konkretnego klucza. Analizie podana jest struktura samego dzieła. Wyodrębnione elementy porządkowane są na nowo według reguł które niosą ze sobą wyjściowe dzieła. Użytkownik ma szansę przeprowadzić symulację strukturalnej analizy ikonicznych prac XX wieku, które w większości przypadków rozszerzały język sztuk wizualnych.

Istotne jest to że obrazy nie istnieją fizycznie, są tylko aplikacjami. Gra wyświetlana jest na telefonie, bądź tablecie i wtedy można z niej korzystać. Całość rozgrywa się, więc przestrzeni rzadko penetrowanej przez artystów. Jedynym fizycznym przedstawieniem może być projekcja na ścianie galerii.

METODA PRACY

Przykładem reinterpretacji starych prac na nowo do którego chce się odwołać jest Muzeum w cudzysłowie – cykl prac malarskich Marka Sobczyka pokazanych w Galerii Zachęta w 2006 roku. Zastosował on metodę podobną do działań twórców ze świata muzyki rozrywkowej, a konkretnie praktyki nagrywania i wykonywania coverów czyli nowych wersji starych piosenek. W sztukach wizualnych tego typu działanie znana jest strategia hommage’u, hołdu złożonego przez jednego artystę drugiemu. Aplikacje przeze mnie stworzone są właśnie takimi hołdami składanymi mistrzom. Galeria, oraz przestrzeń wirtualna są miejscami, gdzie działanie artystyczne spotka się z praktyką historyka sztuki oraz ma charakter edukacyjny.

Czarny kwadrat Malewicza rozumiany jako manifestacja nieskończoności zapisanej w abstrakcji zamieniłem na trój wymiarowy model niemożliwy do dekonstrukcji.

Broadway Boogie Woogie Pieta Mondriana zamieniłem na ironiczną grę w której czarny kwadracik próbuje przeżyć w wielkim mieście i rzeczą która może go zniszczyć jest kolor.

Obrazy Władysława Strzemińskiego, ojca polskiej awangardy zamieniłem w narzędzie podobne do programu Adobe Photoshop w którym możemy używając gotowych form posługiwać się językiem tego malarza.

Prace Ryszarda Winiarskiego artysty używającego zasad rachunku prawdopodobieństwa zamieniłem na przypominającą tradycyjną grę aplikację. Grając w Statki malujemy obraz na wzór metody artysty.

Inspirowany Wojciechem Bruszewskim i jego działaniom związanym z porównywaniem języka mówionego i pisanego do języka sztuki stworzyłem maszynę do szyfrowania liter w kolory.

Twórczość Leona Tarasewicza, malarza zamalowującego pasami całe przestrzenie galerii dopełniłem narzędzie do planowania tego typu instalacji. Tak jak w Ikei możemy zaprojektować sobie kuchnie tak dzięki mojej aplikacji możemy zaplanować działania w duchu Leona Tarasewicza.

Jako malarz, używam tradycyjnych środków wyrazu ale rozszerzam je o inne media: fotografię, video, dźwięk. W tym projekcie używam też innych technik komputerowych związanych z programowaniem. Korzystam wtedy z pomocy profesjonalnych informatyków.

Stefan Paruch

Projekt zrealizowany dzięki Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Podziekowania dla Rafała Kolasy za opiekę informatyczną nad projektem.